Tunjukkan Tradisi Kebudayaan Masyarakat Lun Bawang Untuk Tarik Kehadiran Pelancong Ke Sarawak

LAWAS: Tunjukkan tradisi kebudayaan masyarakat Lun Bawang kepada umum dalam usaha menarik lebih ramai pelancong dan masyarakat lain mengetahui budaya sebenar masyarakat kita. 

Penaung Persatuan Lun Bawang Sarawak merangkap Ahli Parlimen Lawas YB Dato Henry Sum Agong berkata tidak salah untuk kita menunjukkan kepada masyarakat umum budaya kaum Lun Bawang yang hanya ada di Kepulauan Borneo ini.

“Sudah 32 tahun Persatuan Lun Bawang Sarawak ini ditubuhkan. Dalam tempoh itu, saya percaya masyarakat Lun Bawang sudah matang.

“Untuk itu, marilah kita sama-sama membangunkan Daerah Lawas dan Sarawak ini sebagai tempat asal usul kita.

“Pada hari ini kita lihat ramai yang hadir dengan memakai pakaian tradisi yang menunjukkan kebudayaan kita dan perpaduan yang sedia ada,” katanya. 

Beliau berkata demikian semasa berucap di Majlis Perasmian Irau Aco Lun Bawang Sarawak 2019 anjuran Persatuan Lun Bawang Sarawak di Dataran Lawas, semalam.

Dalam pada itu, Dato Henry menambah Kerajaan Sarawak sentiasa mengambil berat tentang pembangunan setiap kawasan agar rakyatnya dapat menikmati kehidupan yang selesa.

“Dalam masa terdekat ini kita akan menyaksikan pembangunan infrastruktur iaitu Lawas Mall 15 tingkat, Maktab Rendah Sains MARA, Centexs dan pembinaan hospital baru,” tambahnya.

Beliau turut mencadangkan kepada Kementerian Kerja Raya (KKR) untuk mengambil alih jalan ke Ba’kelalan memandangkan menteri merupakan ADUN Ba’kelalan.

Sementara itu, beliau turut memaklumkan bahawa bangunan yang ada sekarang ini milik Persatuan Lun Bawang Sarawak di Lawas adalah hasil usaha dan persetujuan daripada bekas Ketua Menteri Sarawak Allahyarham Tok Nan yang telah menyumbang RM500,000 untuk melunaskan pembelian bangunan tiga tingkat tersebut.

Pada majlis itu, Dato Henry berjanji untuk menyalurkan peruntukkan sebanyak RM5,000 kepada setiap kontijen yang hadir pada hari ini.

Majlis ini telah dirasmikan Menteri Kerja Raya Malaysia merangkap Penaung Persatuan Lun Bawang Sarawak dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ba’kelalan YB Baru Bian.

Hadir sama Residen Bahagian Limbang Ir. Ahmad Denney Ahmad Fauzi, Pengarah Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan Sarawak Suria Charles Buas Pegawai Daerah Limbang Supri Awang Said, Presiden Lun Bawang Sarawak, Robin Lusong, Presiden Lun Bawang Brunei Bina Berauk, Presiden Lun Dayeh Sabah Pengiran Lalung dan Presiden Lun Dayeh Dayak Kalimantan Indonesia.




No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...