Ranyai merupakan tanda simbolik bagi perayaan Hari Gawai


Tahukah anda kurang sebulan lagi perayaan Gawai Dayak akan diraikan. Pastinya sudah ada saudara Dayak kita sudah bersedia untuk membuat "Ranyai"

Untuk makluman anda  Ranyai merupakan tanda simbolik bagi perayaan Hari Gawai yang disambut oleh kaum dayak. Ranyai akan dibuat dan  didirikan ditengah-tengah "ruai" dimana penghuni rumah panjang akan berkumpul.

Upacara Ranyai kebiasaanya akan dimulakan, apabila salah seorang penghuni rumah panjang dipilih untuk menarikan tarian tradisional kaum Iban iaitu Tarian Ngajat.

Dia akan mengelilingi "ranyai" tersebut. Selepas dia menari megelilingi ranyai tersebut, dia akan memilih barang yang telah disangkut dan akan memotong barang tersebut menggunakan parang.

Selepas itu, dia akan mencari sesiapa sahaja yang duduk di "ruai" dan menyerahkan parang yang digunakan kepada orang yang dia telah pilih. Begitulah proses seterusnya sehinggalah semua barang makanan yang disangkutkan pada "ranyai" itu habis dan orang terakhir akan menumbangkan "ranyai"





No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...