Rakyat diseru sokong Abang Jo kembalikan hak Sarawak


KUCHING: Hak-hak dan kepentingan Sarawak sebagai sebuah wilayah yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 perlu dipelihara kerana perjanjian itu menjadikan Sarawak sebagai salah satu daripada wilayah dalam Malaysia.


Yang di Pertua Negeri Tun Abdul Taib Mahmud berkata, beliau gembira kerana pucuk kepimpinan Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg mengadakan rundingan dengan Kerajaan Persekutuan untuk mengembalikan hak-hak Sarawak di bawah Perjanjian Malaysia 1963.


“Rundingan mengenai hak-hak yang telah terhakis hendaklah dijalankan dengan Kerajaan Persekutuan melalui saluran yang betul. Beberapa jawatankuasa perundingan Perjanjian ini telah dibentuk di peringkat Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri,” kata Taib dalam ucapan.


“Saya percaya, jawatankuasa ini merupakan landasan terbaik untuk kita merunding dan mendapatkan kembali hak-hak kita. Kepada rakyat semua, janganlah mengambil tindakan melulu di luar batasan undang-undang yang boleh menggugat ketenteraman dan keselamatan Negeri Sarawak,” katanya dalam ucapan Pembukaan Persidangan Pertama Penggal Kempat Dun Sarawak Ke-18 di sini, hari ini.


Beliau yakin Ketua Menteri dan semua pihak yang terbabit dalam rundingan ini, akan terus meletakkan kepentingan Sarawak dan agenda pembangunan untuk rakyat mengatasi segala-galanya.


Beliau menyeru semua pihak tanpa mengira fahaman politik supaya terus menyokong usaha kepimpinan Ketua Menteri dalam rundingan untuk mengembalikan semula hak-hak Sarawak di bawah MA63.-SarawakVoice


No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...