Kerajaan Sarawak rancang tambah baik kesalinghubungan di seluruh negeri





  
SRI AMAN: Kerajaan Sarawak merancang untuk menambah baik kesalinghubungan di seluruh negeri termasuk membina jambatan menghubungkan Sri Aman dan Betong selain membina jalan dari Betong ke Linga.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg (gambar fail) berkata usaha terbabit akan dilaksanakan dengan dana kerajaan negeri.

Sehubungan itu, beliau mempertahankan langkah mengenakan cukai jualan petroleum dan gas sebanyak lima peratus dengan Sarawak dijangka mengutip RM3.8 bilion setahun.

“Kita perlu mencari duit sendiri untuk melaksanakan pembangunan di negeri ini kerana kita tidak boleh menunggu (peruntukan) kerajaan persekutuan,” katanya pada  sambutan Tahun Baharu Cina anjuran 10 persatuan Cina cawangan Sri Aman, di sini hari ini.   

Katanya faktor kerajaan negeri keluar daripada Barisan Nasional dan membentuk Gabungan Parti Sarawak ialah bagi membolehkan kerajaan Sarawak berdikari dari segi pembangunan negeri. 

Menyentuh perkara lain, Abang Johari berkata Sarawak akan melindungi autonomi imigresennya bagi mengekalkan keamanan dan keharmonian di negeri itu.

Autonomi ini membolehkan Sarawak menyekat kemasukan pihak yang berhasrat menimbulkan masalah di negeri ini, katanya. - Bernama 

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...