Pusat kebudayaan Orang Ulu pertama Malaysia bakal dibina di Miri


 



MIRI:Pusat Kebudayaan Orang Ulu (OUCC) pertama di negara ini akan dibangunkan di Bandaraya Miri, dengan matlamat untuk dijadikan pusat bagi kebudayaan Orang UIu, penganjuran majlis dan ikon perpaduan komuniti itu.

Penasihat Persekutuan Persatuan Orang Ulu Sarawak, Malaysia (Forum)  Datuk Gerawat Gala berkata pelan bangunan OUCC telah pun siap dan diperakukan oleh Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg sebelum dikemukakan kepada Urus Setia Sarawak (SPA) untuk kelulusan sebelum tender dikeluarkan.

"Kerja pembinaan akan bermula selepas tender/kontrak ditawarkan, pembinaan OUCC dijangka mengambil masa 18 bulan dari tarikh penawaran kontrak,” katanya kepada Bernama, dan menambah,  setelah siap kelak, OUCC akan menjadi daya penarik pelancongan terbaharu bagi Bandaraya Miri.

Gerawat, yang juga timbalan speaker Dewan Undangan Negeri Sarawak, berkata anggaran jangka masa untuk memulakan pembinaan OUCC bergantung kepada tarikh kelulusan OUCC oleh SPA.

"Reka bentuk  OUCC diilhamkan daripada bangunan tradisional Orang Ulu, menggabungkan pelbagai motif Orang Ulu dengan reka bentuk moden bagi memaksimumkan penggunaan ruang bangunan, sebahagian dijadikan pejabat manakala sebahagian lagi untuk penganjuran majlis rasmi,” katanya.

Gerawat berkata sebagai tambahan, kawasan terbuka di luar juga boleh digunakan untuk mengadakan  persembahan kebudayaan dan permainan tradisional, dengan landskapnya turut menggabungkan sebahagian daripada kraf serta motif Orang Ulu.

Mengenai tarikan utama  OUCC, beliau berkata apabila siap, bangunan itu sendiri akan menjadi pusat tarikan yang mengetengahkan reka bentuk tradisional dan moden, dengan motif serta kerja seni Orang Ulu.

Beliau berkata terdapat kemungkinan mewujudkan sebuah galeri yang mempamerkan personaliti terkenal Orang Ulu di samping budaya dan artifak bersejarah Orang Ulu.

Sebagai rekod, pembinaan OUCC mendapat lampu hijau selepas  Abang Johari mengumumkan peruntukan RM25 juta dan sebidang tanah, semasa penutupan Simposium Kebudayaan Orang Ulu pada November 2018, dan beliau menetapkan sasaran dua tahun bagi projek itu menjadi kenyataan.

Forum berkenaan dianggotai sembilan persatuan Orang Ulu - Persatuan Kayan Sarawak, Persatuan Kebangsaan Kenyah Sarawak, Persatuan Lun Bawang Sarawak, Rurum Kelabit Sarawak, Persatuan Pembangunan Tipun Penan Sarawak, Persatuan Berawan Sarawak, Persatuan Masyarakat Saban Miri, Persatuan Lakiput Sarawak dan Persatuan Bisaya Sarawak.-UtusanBorneo

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...