Dokumentari terbaru siar dakwaan mangsa deraan seksual Jacko



MENDIANG Michael Jackson. - Foto Reuters

LOS ANGELES: Hampir 10 tahun selepas kematian mengejutnya, legasi Michael Jackson, kembali menjadi tumpuan dalam dokumentari mengenai dakwaan penderaan seks kanak-kanak yang menimbulkan kemarahan penyanyi itu.

‘Leaving Neverland’ memaparkan dua lelaki dalam lingkungan usia 30-an dan 40-an berkata mereka berkawan dengan Jackson dan didera secara seksual oleh penghibur itu bermula ketika mereka berusia tujuh dan 10 tahun.

Dokumentari itu akan disiarkan menerusi saluran HBO pada 3 dan 4 Mac ini dan di Channel 4 di Britain pada 6 dan 7 Mac.

Keluarga Jackson mengecam filem itu dan waris penyanyi ‘Thriller’ itu memfailkan saman terhadap HBO minggu lalu, menyatakan dokumentari berkenaan melanggar perjanjian pada 1992 bahawa saluran itu tidak akan menghina beliau.

“Michael Jackson tidak bersalah. Noktah,” kata warisnya dalam saman itu.
Bagaimanapun, HBO dalam kenyataannya berkata ia akan terus menyiarkan dokumentari selama empat jam itu dan ‘membiarkan semua orang berpeluang menilai filem berkenaan dan dakwaan di dalamnya’.

Selepas penyiaran itu, HBO akan menyiarkan pula perbuatan dihoskan Oprah Winfrey dengan pengarah dan dua lelaki berkenaan di depan mangsa serangan seksual.

Jackson, yang meninggal dunia pada Jun 2009, dibebaskan pada perbicaraan 2005 di California atas satu dakwaan mencabul berbeza, budak lelaki 13 tahun di kediamannya di California. —Reuters

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...