Bayi lelaki terkecil di dunia dibenar pulang



Gambar ihsan Keio University Hospital Jepun menunjukkan bayi berusia lima hari, yang beratnya 268 gram ketika dilahirkan di hospital di Tokyo. - Foto AFP

TOKYO: Seorang bayi lelaki paling kecil di dunia dan hanya seberat 268 gram semasa dilahirkan, akhirnya dibenarkan pulang selepas sebulan berada di sebuah hospital di Tokyo, kata Hospital Universiti Keio.

Bayi lelaki itu yang dilahirkan menerusi pembedahan caesarean hujung Ogos lalu selepas dia gagal membesar semasa proses kehamilan dan doktor bimbang nyawanya berada dalam keadaan bahaya.

Menurut Dr Takeshi Arimitsu daripada Jabatan Pediatrik School of Medicine, bayi terbabit diletakkan di bawah jagaan rapi sehingga beratnya mencapai 3.2 kilogram sebelum dibenarkan keluar hospital pada 20 Februari lalu.

“Saya bersyukur kerana dia semakin membesar dan secara sejujur tidak pasti sama ada dia dapat hidup lama,” kata ibu bayi itu kepada Reuters.

Menurut pejabat pendaftaran Tiniest Babies yang diuruskan oleh Universiti Iowa, rekod sebelum ini dipegang oleh seorang bayi lelaki di Jerman pada 2009 iaitu seberat 274 gram.

Sementara, bayi perempuan terkecil pula seberat 252 gram dilahirkan di negara sama pada 2015. -Reuters.

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...