Tun Taib - Jadikan Gawai Dayak perayaan untuk bercampur gaul

KUCHING: Tun Abdul Taib Mahmud mengingatkan rakyat pelbagai kaum di negeri ini supaya Gawai Dayak yang mulai diraikan pada hari ini digunakan untuk bertemu, bertukar lawatan, bercampur gaul dan memahami adat resam antara satu sama lain.


Yang di-Pertua Negeri Sarawak berkata, rakyat perlu menganggap perayaan tiap-tiap kaum di negeri ini sebagai masa untuk mengekalkan budaya, sambil mempelajari dan meraikan budaya kaum lain.


Taib berkata, perayaan ini merupakan peluang terbaik untuk memperbaharui ikatan dan mengeratkan silaturahim.


Melalui perayaan yang unik itu, tambahnya, akan dapat digunakan untuk memperkukuh perpaduan dan membolehkan mereka saling memahami.


“Perpaduan adalah kekuatan utama yang menjadi tunjang kestabilan dan keamanan di Sarawak,” jelasnya dalam perutusan Gawai Dayak 2019 yang mulai diraikan  hari ini oleh masyarakat Dayak.


Beliau peracay perayaan Gawai Dayak ini lebih bermakna setelah kehidupan rakyat di negeri ini, termasuk kaum Iban, Bidayuh dan Orang Ulu sudah banyak berubah.

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...