Liverpool tak rela putih mata lagi

SUKAN 

LONDON: Kegagalan meraih kejuaraan Liga Perdana Inggeris membakar semangat bintang Liverpool untuk memenangi Kejuaraan Eropah keenam mereka apabila bertemu Tottenham pada final Liga Juara-Juara Sabtu ini.


Kemenangan ke atas Tottenham akan memberikan skuad kendalian Jurgen Klopp mahkota Liga Juara-Juara pertama sejak anak buah Rafael Benitez mengejutkan AC Milan pada tahun 2005 dalam kebangkitan paling epik.

“Keajaiban Istanbul” sentiasa dikenang peminat-peminat Liverpool di mana Steven Gerrard mencetus kebangkitan pasukannya selepas ketinggalan 3-0 di babak pertama.

Namun itu adalah kejuaraan terakhir Liverpool di pentas Eropah, manakala kemarau Liga Perdana Inggeris terus berpanjangan.

Ketika mereka mendahului Liga Perdana dengan kelebihan tujuh mata di pertengahan Februari, majoriti peminat
Liverpool di seluruh dunia yakin yang penantian 29 tahun mereka akan berakhir dan segelintir merasakan ia antara “harapan palsu” yang sering mereka lihat sebelum ini.

Kini Klopp dan anak buahnya semakin terdesak untuk menamatkan saingan musim ini dengan kilauan trofi berperstij Eropah itu yang sudah pasti mampu menutup mulut pengkritik.

“Setiap orang fokus untuk memenangi trofi, terutama selepas kami mengharungi tahun yang amat baik,” kata pemain tengah Georginio Wijnaldum.

“Ia musim yang baik dengan 97 mata dalam liga, tetapi malangnya kami tidak berupaya muncul juara, sebab itu kami mahu mengakhirinya dengan trofi.

“Pada perlawanan akhir musim ini, kami tidak dapat mengawal kedudukan liga kerana ia tidak terletak di tangan kami.

“Tetapi kali ini berbeza, ia adalah final, jadi kami perlu memberikan yang terbaik dan memenangi perlawanan.”

Kemenangan pada final tahun ini juga mampu mengubat duka tahun lalu di mana Liverpool tewas 3-1 kepada Real Madrid pada final Liga Juara-Juara. – AFP
 

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...