PUTRAJAYA MENOLAK TAWARAN PEMBAYARAN HUTANG RM1 BILLION MELALUI KAEDAH KONTRA UNTUK PENYELESAIAN PEMBANGUNAN SEMULA SEKOLAH DAIF.

RESPON MENGENAI KEPUTUSAN PUTRAJAYA MENOLAK TAWARAN PEMBAYARAN HUTANG RM1 BILLION MELALUI KAEDAH KONTRA UNTUK PENYELESAIAN PEMBANGUNAN SEMULA SEKOLAH DAIF.

Saya terkejut dan MARAH apabila mengetahui perkembangan terbaru mengenai peruntukan RM1 billion yang ditawar oleh kerajaan sarawak sebagai kontra pembayaran hutang kerajaan negeri kepada persekutuan sekaligus diguna bagi penyelesaiaan masalah sekolah daif DITOLAK OLEH KERAJAAN PERSEKUTUAN.

Dalam rundingan antara YAB Ketua Menteri dan Menteri pendidikan, kedua-dua pihak bersetuju dengan mekanisma pembayaran dan kegunaan wang RM1Billion tersebut. Menteri Pendidikan turut berbesar hati mengumumkan perkara tersebut.

Satu jawatankuasa khas akan ditubuh antara kerajaan sarawak, KPM, JKR dan MOF. Ini bermakna wang tersebut agak diguna sepenuhnya bagu tujuan sekolah daif di Sarawak, dari segi reka bentuk, tawaran kontrak akan diputuskan bersama dan agensi yang terlibat.

Tindakan kerajaan ini seolah-olah respon kepada situasi semasa berkaitan pembentangan pindaan perlembagaan ARTIKEL 1(2) di parlimen sekarang. SAYA NAK TEKANKAN KAMI DARI GPS MINTA DITANGGUH AGAR PINDAAN TIDAK TERBURU DAN HAK SARAWAK TERJAMIN MELALUI PINDAAN BUKAN SEKADAR PERUBAHAN SUSUN KATA.

Ini adalah tindakan BULI DAN PENINDASAN terang-terangan kepada rakyat sarawak KHUSUS KEPADA PELAJAR, GURU DAN IBU BAPA. 

Masa depan anak-anak sarawak diperjudikan oleh Kerajaan pakatan harapan.

APA KERAJAAN PERSEKUTUAN MAHU???, sumber hasil bumi diambil dari sarawak, HUTANG DIPAKSA BAYAR dengan mengeluarkan kenyataan media oleh Kementerian kewangan.

Saya masih cuba berlapang dada dan berharap agar tawaran rm1 billion ini dapat dibincang dan diterima pakai bagi dana bina baru sekolah daif dan baik pulih.

Ini adalah untuk kebaikan, sudahlah peruntukan kerajaan lepas sebanyak RM1 billion terbatal setelah kerajaan Malaysia Baru didirikan oleh kerajaan Pakatan, sekarang keputusan flip flop.

BARU BARU INI DALAM JAWAPAN MENTERI DAN TIMBALAN MENTERI MENGENAI HAK ANAK-ANAK MENDAPAT PENDIDIKAN SAKSAMA.

Persoalan ADAKAH RAKYAT PERLU MENYEMBAH KETUANAN KERAJAAN KERANA. PAKATAN. ADAKAH KAMI PERLU “ULUN” ADAKAH MENTERI LEBIH MULIA DAN KAMI PERLU DITINDAS KERANA TIDAK SENADA DALAM POLITIK?

BAIKLAH JIKA ITU YANG PERSEKUTUAN MAHU... ... Saya sangat teringin untuk memilih pintu keluar ..

Lukanisman
MP Sibuti
Memimpin Pendapat Rakyat

Dari fb: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10218993274722546&id=1224664812

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...