Polis Miri tumpas tiga kumpulan curi sarang burung




MIRI: Polis menumpaskan tiga kumpulan dikenali sebagai Kumpulan Boy, Kumpulan John dan Kumpulan Billy yang aktif melakukan kegiatan mencuri sarang burung walet sejak tahun lepas.

Ketua Polis Daerah Miri ACP Lim Meng Seah berkata kejayaan itu dicapai setelah polis berjaya memberkas lapan lelaki yang merupakan ahli tiga kumpulan terbabit.  

Katanya, kesemua lapan suspek terbabit diberkas dalam satu operasi yang dilancarkan petang Isnin sehingga awal pagi ini di lima lokasi berasingan.  

"Semua suspek yang berusia antara 20 hingga 42 tahun kemudian dibawa ke Balai Polis Pusat Miri untuk tindakan lanjut," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pagi ini.

Menurut Lim, hasil siasatan awal, polis mendapati kesemua suspek aktif melakukan kecurian sarang burung walet di sekitar kawasan Miri termasuk di Bekenu dan Batu Niah sejak 2018. 

Selain itu katanya, mereka turut melakukan jenayah serupa di Bintulu, Sibu dan Sarikei. 
"Sarang-sarang burung yang dicuri di kawasan Miri dan Bintulu akan dijual di Sarikei," dedah beliau lanjut.-UtusanBorneo 

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...