Mengamuk ditegur bawa balik gadis




KUCHING: Gara-gara mengugut dan merosakkan perabot ibunya, seorang lelaki didakwa atas dua pertuduhan dan dikenakan denda RM5,000 atau penjara 24 bulan sekiranya gagal di Mahkamah Majistret di sini, hari ini. 
Chung Chung Leong didakwa mengamuk serta memecahkan barangan rumah apabila ditegur oleh ibunya, Tang Poh Ing, 63, pada 25 April lepas pada pukul 3.30 pagi kerana membawa wanita pulang ke rumahnya di Stapok. 
Tertuduh seterusnya mengugut ibunya menggunakan pisau sehingga mendatangkan kecederaan pada tapak tangan mangsa.
Untuk kesalahan tersebut, Chung didakwa oleh Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Hafiz Musa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya.
Majistret Nuruhuda Mohd Yusof menjatuhkan hukuman denda RM3,000 atau penjara 12 bulan sekiranya gagal bagi pertuduhan pertama.
Chung turut melakukan kerosakan terhadap perabot milik ibunya di tempat dan waktu yang sama.
Jumlah kerosakan bernilai RM300 dan untuk itu, dia didakwa mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum setahun dan tidak melebihi lima tahun atau denda atau kedua-duanya.
Manakala bagi pertuduhan kedua, Chung dikenakan denda RM2,000 atau penjara 12 bulan sekiranya gagal. 
Tertuduh yang tidak diwakili peguam mengaku bersalah atas kedua-dua pertuduhan tersebut.-UtusanBorneo
 

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...