Perhimpunan Aman Solidariti MA63 di Sibu lancar, aman 




Orang ramai yang hadir di Perhimpunan Aman Solidariti MA63 Sarawak 2019 edisi Sibu di Dataran Tun Tuanku Bujang, hari ini.
SIBU: Perhimpunan Aman Solidariti Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) Sarawak 2019 edisi Sibu di Dataran Tun Tuanku Bujang berlangsung aman tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini.

Dianjurkan Kelab Kesetiaan Sarawak (KKS) dengan kerjasama Persatuan Solidariti Nasional Sarawak (PERSONA) dan pelbagai zon badan bukan kerajaan (NGO), sebagai kesinambungan daripada perhimpunan yang telah berlangsung dengan jayanya di Padang Merdeka, Kuching pada 19 Januari lepas. 

Lebih 100 peserta yang berpakaian serba hitam berkumpul di Dataran Tun Tuanku Bujang pada program yang bermula pukul 2.30 petang. 

Difahamkan perhimpunan berkenaan tidak melibatkan mana-mana parti politik, dan telah mendapat permit daripada polis, Majlis Perbandaran Sibu (MPS) serta pihak berkuasa lain. 

Perhimpunan dimulakan bacaan doa, lagu pertandingan Fairland Sarawak dan Ibu Pertiwiku diringi menaikkan bendera Sarawak serta ucapan pembukaan oleh Pengerusi PERSONA Abang Mohamad Hariq Abang Kassim. 

Penganjur dalam satu kenyataan berkata, program itu bertujuan memberi kesedaran kepada rakyat Sarawak betapa pentingnya hak-hak Sarawak dalam Perjanjian MA63.

Selain itu, ia juga bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan bahawa anak-anak Sarawak mahukan hak-hak Sarawak di bawah MA63 yang terhakis agar dipulihkan, dikembalikan kepada Sarawak dihormati semua pihak.

Seramai lima jurucakap daripada pelbagai lapisan Anak Sarawak secara sukarela dilantik untuk memenuhi ucapan perhimpunan termasuk Pengerusi KKS, Abdul Halim Hamdian dengan ucapan berkaitan Kedaulatan Sarawak Asas Perpaduan Anak Sarawak, Hamden Merais mengenai Penubuhan Malaysia, Abang Mohamad Hafiq Abang Kassim (Pendidikan dan Kesihatan) Sivanesan Sanmugalingam (Borneonisasi, Polisi Yang Terabai) dan Alexander Frederick Diglin (MA63, Visi dan Harapan Para Pengasas). 

Majlis berkenaan diakhiri dengan bacaan ikrar yang dipimpin Mohamad Arhman Ahmad Mahdi selain menandatangani panel ikrar.

Pihak pengelola juga dalam perancangan untuk mengadakan beberapa program yang sama di seluruh bandar utama di Sarawak pada tahun ini.-Utusan Borneo

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...