Daerah Saratok lancar operasi tegah merokok di kedai makan hari ini




SARATOK: Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Saratok menjalankan operasi sulung pagi tadi sempena penguatkuasaan larangan merokok di kedai makan dan minum yang bermula di negeri ini 1 Mac, hari ini.

Majlis pelancaran operasi larangan merokok bagi Daerah Saratok disempurnakan oleh Wakil Pegawai Daerah Saratok, Odeliny Migas.

Seramai 25 pegawai terlibat dalam operasi pertama itu yang dilakukan di sekitar pekan Saratok, Roban, Kabong dan Nyabor.
Ketua Penolong Pegawai Kesihatan

Persekitaran PKD Saratok, Suib Haji Jenai selaku penyelaras operasi memberitahu daripada 25 pegawai yang terlibat 10 orang merupakan penolong pegawai kesihatan persekitaran , lima pembantu kesihatan awam dan empat orang merupakan pelatih pembantu kesihatan awam.

“Gerai Morni, Dango Nek Kochon Saratok menjadi lokasi pelancaran yang berlangsung pada jam 9 pagi.

“Aktiviti penguatkuasaan sepenuhnya larangan merokok di tempat makan di negeri ini akan dilaksana selepas tempoh enam bulan penguatkuasaan pendidikan tamat.

“Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Sarawak akan mula menjalankan aktiviti penguatkuasaan pendidikan selama enam bulan bermula 1 Mac 2019 hingga 31 Ogos.

“Namun selepas tempoh enam bulan dari sekarang pelaksanaan penguatkuasaan akan mengenakan denda kepada mereka yang melanggar peraturan.

“Penguatkuasaan berkenaan di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT) 2004 (Pindaan 2018) di bawah Akta Makanan 1983.

Di bawah Peraturan 22 PPKHT 2004, mana-mana individu yang melakukan kesalahan merokok di tempat larangan boleh dikenakan denda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun, ” ujarnya.

Manakala bagi Peraturan 12 PPKHT 2004, semua pemilik, pengusaha atau tuan punya premis atau kenderaan yang gagal mempamerkan tanda larangan merokok yang jelas boleh dikenakan tindakan denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan.

Dan tambahnya bagi kesalahan gagal memastikan tiada orang merokok dan menyediakan kemudahan untuk merokok boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun.

“Semua anggota penguatkuasaan jabatan mempunyai kad kuasa yang akan ditunjukkan semasa aktiviti penguatkuasaan dijalankan,” tambahnya.-SV

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...