Kadet bomba cuba selamatkan rakan hanyut ditemui lemas




KANOWIT: Mayat seorang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kanowit yang lemas ketika cuba menyelamatkan rakan-rakannya yang hanyut dalam perahu di Sungai Kanowit ditemukan hari ini.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kanowit Arrahaman Chik berkata mangsa dikenali sebagai Carlos Paae, 15 tahun yang merupakan anggota Kadet Bomba dijumpai terapung di Nanga Engkeriring oleh pasukan mencari dan menyelamat pada pukul 8.10 pagi.

"Pasukan SAR melaporkan telah menjumpai mayat terapung dengan hanya berseluar dalam pada jarak 15 kilometer dari Pos Kawalan Bomba di Rh Tony pada pukul 8.10 pagi," katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, mayat mangsa dibawa ke jeti Rh Tony sebelum diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut.

Katanya, ibu bapa mangsa yang dimaklumkan mengenai penemuan itu telah pergi ke Hospital Kanowit untuk membuat pengecaman. Mereka mengesahkan mayat yang dijumpai ialah anak mereka.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Kanowit ASP Faizal Nawi ketika dihubungi mengesahkan penemuan mayat mangsa dan operasi SAR Hari ketiga telah ditamatkan sejurus selepas itu.

"Operasi hari ketiga yang bermula pukul 7.00 pagi tadi disertai oleh polis, bomba dan APM (Angkatan Pertahanan Awam Malaysia) bersama orang awam tertumpu di kawasan Sungai Kanowit melibatkan keluasan pencarian tiga hingga empat kilometer ke hilir sungai," katanya ketika dihubungi.

Pada pukul 2.00 petang Ahad lalu, mangsa bersama seorang rakan cuba menyelamatkan tiga rakan mereka yang hanyut dalam perahu kerana tidak pandai berkayuh.

Dalam kejadian itu, mereka berdua yang dikatakan berada di tebing cuba berenang ke arah perahu namun dihalang arus deras.

Rakan mangsa berjaya berenang ke tebing manakala Carlos terus tenggelam dibawa arus dan tenggelam.

Tiga sekawan yang berada di dalam perahu itu kemudian diselamatkan oleh penduduk kampung yang kebetulan melalui kawasan tersebut.-Utusan Borneo

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...