Beberapa jalan di Kuching ditutup petang, malam 1 Mac




KUCHING: Jalan Masjid Bahagian / Jalan Market, Jalan Lebuh Jaya dan Jalan Khoon Hun Yeang akan ditutup sementara bermula jam 4.30 petang hingga 10.30 malam pada 1 Mac ini.

Ketua Polis Daerah Kuching, ACP Ng Ah Lek dalam satu siaran media berkata, penutupan dan lencongan jalan ini dilakukan sempena Majlis Perasmian Masjid India Bandar Kuching.

“Majlis perasmian ini akan diadakan pada 1 Mac (Jumaat) bermula jam 6 petang dan dijangka berlanjutan sehingga jam 10.30 malam di sekitar Jalan Gambier,” katanya dalam siaran media, hari ini.

Menurut Ng, Yang Dipertua Negeri, Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg serta menteri-menteri kabinet Sarawak dan tetamu jemputan lain akan menghadiri majlis perasmian berkenaan.

“Bagi memastikan program yang telah dirancang oleh jawatankuasa induk majlis ini berjalan lancar dan selamat, Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT), Ibu Pejabat Polis Daerah Kuching akan melaksanakan penutupan dan lencongan jalan disekitar lokasi sambutan,” katanya.

Bagaimanapun, keperluan penutupan dan lencongan jalan ini bergantung kepada keadaan semasa yang difikirkan sesuai berdasarkan penilaian aliran trafik oleh pegawai polis trafik bertugas agar tidak menganggu penggunaan jalan raya lain.

Justeru katanya, orang awam yang ingin menghadiri dan menyaksikan majlis sambutan dinasihatkan meletak kenderaan di sepanjang kiri Jalan Main Baazar atau tempat letak kereta Poliklinik, Jalan Masjid.

Ng menambah, semua petak letak kenderaan disepanjang kiri Jalan Gambier akan dikosongkan bermula jam 4.30 petang bagi memberi ruang kepada perjalanan program ini.

“Tindakan penguatkuasaan akan diambil kepada mana-mana orang awam yang mengingkari arahan Pegawai Polis yang bertugas,” katanya sambil memberitahu dianggarkan majlis berkenaan dikunjungi kira-kira 3,000 orang.

Sebarang pertanyaan lanjut boleh menghubungi Pejabat Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik, Ibu Pejabat Daerah Kuching di talian 082-221222

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...