Kerajaan Sarawak, Kastam kerjasama dalam kebajikan rakyat dan pembangunan negeri 



 


KUCHING: Kerajaan Sarawak berharap dapat terus bekerjasama dengan Persatuan Pegawai Kanan Kastam Malaysia (PERKASA) Cawangan Sarawak dalam menganjurkan program-program kebajikan untuk rakyat. 

Berucap pada Program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Ramadhan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Sarawak kelolaan PERKASA Cawangan Sarawak pada Khamis, Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata beliau percaya ini bukan program terakhir persatuan itu. 

"Saya berterima kasih kepada kastam dan persatuan kerana menganjurkan program ini dan mungkin kita boleh bekerjasama dalam hal-hal lain terutama dalam memberi kebajikan bukan sahaja di bulan Ramadhan tetapi juga Gawai, Tahun Baru Cina dan Krismas. 

"Sebagai ketua kerajaan saya berterima kasih kepada kastam atas kerjasama dalam kita membangunkan negeri kita. Saya rasa kerja kita akan semakin bertambah, eksport bertambah, import bertambah dan kerja kastam juga akan bertambah," katanya. 

Sementara itu Pengarah Kastam Negeri Sarawak Dato Sharifah Halimah Tuanku Taha dalam ucapannya berkata jabatan tahun ini mengadakan lima program CSR sempena bulan Ramadhan dan sambutan Gawai. 

Program pertama katanya melibatkan penyampaian sumbangan kepada 50 warga emas di N.4 Pantai Damai disusuli N.3 Tanjong Datu bersama ibu tunggal dan seterusnya di N.18 Serembu melibatkan warga emas yang meraikan Gawai. 

Program CSR keempat berlangsung N.26 Gedong dan penutup tirai program hari ini  di N.8 Satok bagi meraikan 70 orang anak-anak yatim dari kawasan ini. 

Turut hadir isteri ketua menteri,  Datin Patinggi Datuk Amar Juma'ani Tuanku Bujang, Presiden PERKASA, Abang Zamri Abang Nazarin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tupong, Fazzrudin Abdul Rahman. 

Selesai penyampaian sumbangan disusuli majlis berbuka puasa, Abang Johari turut menyertai solat berjemaah Maghrib, Isyak dan Tarawih. 

Penganjuran program ini dalam pada itu diharap menjadi medium untuk JKDM Sarawak mendekati masyarakat sekali gus memberi rasa keprihatinan terhadap mereka yang memerlukan bantuan.-UtusanBorneo

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...