KERAJAAN SARAWAK AMBIL BERAT KESEJAHTERAAN RAKYAT

LIMBANG: Kerajaan Sarawak mengambil berat terhadap kesejahteraan setiap rakyatnya dalam kehidupan pada hari ini.

Menteri Muda Pertanian merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kota YB Dr Abdul Rahman Ismail berkata untuk mencapai matlamat ini, Ketua Menteri telah menyediakan banyak peruntukkan untuk membantu rakyat.

“Sebagai contoh, Kerajaan Sarawak telah menyediakan peruntukkan bagi membantu anak-anak yatim menerima bantuan persekolahan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Sarawak.

“Juga, atas inisiatif Ketua Menteri Datuk Patinggi (Dr.) Abang Abdul Rahman Zohari Tun Datuk Abang Openg telah diperuntukkan RM1 juta setiap tahun kepada kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi membaiki rumah penduduk yang kurang berkemampuan. 

“Untuk itu, ibu tunggal yang memerlukan baik pulih rumah disarankan mendaftarkan nama mereka di Pejabat Daerah atau Pusat Khidmat DUN Bukit Kota atau Pusat Khidmat Batu Danau untuk diproses,” katanya.

Beliau berkata demikian di Majlis Penyerahan Sumbangan Hari Raya anjuran Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) Cawangan Limbang di Masjid Baitul Iman Daerah Limbang, hari ini. 

Pada majlis itu, seramai 89 orang penerima yang terdiri daripada 73 orang pelajar dari sekolah rendah, 5 orang murid dari Pra Sekolah/ Tadika dan 6 orang pelajar dari sekolah menengah yang merupakan anak ahli PERKIM sahaja menerima sumbangan daripada PERKIM Cawangan Limbang. 

Turut menerima golongan asnaf yang terdiri daripada kalangan golongan kurang upaya (OKU) dan ahli-ahli PERKIM yang tiada pengharapan seperti ibu tunggal, menghidap penyakit kanser dan tiada pekerjaan.

Terdahulu, Pengerusi PERKIM Cawangan Limbang Dayang Maimunah Awang Muhammad Daud dalam ucapannya berkata sebanyak RM10,040 diagihkan kepada kepada penerima yang terdiri daripada anak-anak yatim dan golongan asnaf pada hari ini. 

“Saya berharap agar sumbangan Aidilfitri ini akan dapat meringankan beban ibu atau penjaga supaya anak-anak yatim dapat merasai kemariahan Hari Raya.

“Selain PERKIM, kita juga ada menerima sumbangan daripada agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan orang perseorangan  untuk disampaikan kepada mereka yang memerlukan di sepanjang bulan Ramadan ini,” katanya.

Hadir sama Pengerusi Persatuan Melayu Limbang Mohamad Abu Bakar dan Ketua-ketua Masyarakat.





No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...