Ali Biju: Pinda keseluruhan pakej rumit



KUCHING: Meminda keseluruhan pakej Artikel Perlembagaan Persekutuan berdasarkan Perjanjian Malaysia (MA63) bukan sahaja rumit tetapi mengambil masa yang lama, kata Naib Presiden PKR Ali Biju.

“Hasrat kami adalah untuk meminda Perkara utama yang akan menjadikan Sarawak satu daripada tiga entiti pada malam 9 April tetapi GPS memilih untuk membiarkan Sarawak kekal sebagai salah satu negeri ke-13,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Sekarang kata Ali, PH telah menurut kehendak untuk menampung GPS dan bersetuju dengan penubuhan

Jawatankuasa Pilihan Parlimen pada MA63, dan PH menunggu apakah langkah GPS akan datang dalam perkara tersebut.

Penubuhan jawatankuasa berkenaan, kata pemerhati membuktikan tuntutan GPS sebelum ini ada asasnya.

Kata Ali, di Dewan Rakyat ahli parlimen GPS memilih untuk tidak mengundi secara tidak sengaja tetapi, apabila di Sarawak mereka serta penyokong parti bercakap kepada umum seolah-olah mereka ialah wira dengan mendesak Rang Undang-Undang (RUU) itu cacat.

Ali mengaskan lagi, dengan tidak mengundi GPS seolah-olah memasang ‘sekatan jalan’ dalam usaha meminda Perlembagaan Persekutuan pada 9 April lalu.

Dalam bacaan kali kedua, hanya 138 ahli parlimen menyokong, sekali gus menyebabkan PH tidak mendapat majoriti dua pertiga.

Sebanyak 59 lagi tidak mengundi, termasuk 18 ahli parlimen GPS.

“Jika Rang Undang-Undang itu memang cacat, mereka harus membantah secara terbuka dan mengundi terhadapnya untuk semua orang dapat melihat,” katanya dalam satu kenyataan. 

“Sebaliknya, mereka memilih untuk menahan diri dan dengan memilih untuk menahan diri, mereka tidak mengatakan ia adalah salah dan tidak mengatakan ia betul.

Tetapi di sini, mereka menceritakan kisah bahawa mereka ialah pelindung hak Sarawak,” tegasnya.

GPS dalam hujah mereka menegaskan mereka bukan pengkhianat seperti didakwa PH, sebaliknya ialah pelindung hak dan kepentingan Sarawak.

GPS menjelaskan mereka tidak menyokong RUU berkenaan kerana dianggap bersifat kosmetik, tidak menyeluruh dan gagal memahami aspirasi rakyat Sarawak kerana tidak mengambil kira kandungan Perjanjian Malaysia 1963.

Ahli Parlimen Saratok itu menambah, meminda Parlembagaan Persekutuan merupakan langkah pertama yang besar dalam perjalanan untuk mengembalikan hak Sabah dan Sarawak secara berperingkat dan mengikut MA63.

“Inilah yang dijanjikan PH dalam Perjanjian Baharu dan inilah yang kami sampaikan dengan membentangkan Rang Undang-Undang tersebut untuk memulakan pemulihan status yang sama. 

“Sayangnya, GPS memilih untuk menggagalkan aspirasi lama rakyat Sarawak dan Sabah untuk tujuan politik mereka sendiri dan bukannya melindungi hak dan kepentingan Sarawak dan Sarawak,” ujarnya.-SarawakVoice

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...