TERKINI Semua penumpang berjaya diselamatkan - Bomba


ALOR SETAR: Sebuah feri yang membawa 52 penumpang dari Terminal Feri Langkawi menuju ke Kuala Perlis, terbakar di kawasan perairan berdekatan Kuah dekat sini, petang tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.45 petang itu, feri berkenaan dikatakan baharu sahaja bertolak sebelum bahagian enjinnya mengalami kerosakan dan mengeluarkan asap tebal.

Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah, berkata pihaknya menerima laporan berhubung kejadian pada jam 2.48 petang.

Katanya, pihak bomba menggerakkan dua bot penyelamat dan bot kevelar ke lokasi, selain turut dibantu bot Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) dan bot nelayan.

"Berdasarkan maklumat awal, kita dimaklumkan feri penumpang Dragon 01 dilaporkan terbakar dalam anggaran jarak kira-kira tiga meter dari kawasan pantai Langkawi berdekatan Jalan Beringin.

"Kita dimaklumkan terdapat penumpang terjun ke laut bagi menyelamatkan diri dan setakat ini semua penumpang berjaya diselamatkan," katanya.

Difahamkan, terdapat dua penumpang cedera ringan, manakala penumpang lain berjaya diselamatkan pihak berkuasa dan nelayan berdekatan.

PEMILIK bot pelancongan membantu memindahkan mangsa dari feri yang sedang terbakar sewaktu dalam perjalanan dari Terminal Feri Langkawi ke Kuala Perlis. - Foto IHSAN PEMBACA

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...