Kastam Sarawak rampas rokok dengan nilai cukai RM8.6 juta




MIRI: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Sarawak berjaya menumpaskan usaha penyeludupan rokok ke negeri ini melalui jalan laut, dengan merampas 71,750 karton rokok putih yang melibatkan nilai duti dan cukai sebanyak RM8.6 juta. 

Kesemua karton rokok tersebut dimuatkan dalam dua buah kontena yang diimport dari Vietnam dan diikrarkan sebagai 'Rice Noodle' atau mi beras, yang dibawa masuk melalui Pelabuhan Bintulu. 

Kedua-dua kontena berkenaan kemudian dipindah ke kapal untuk dibawa ke Miri. 
 
Pengarah Kastam Negeri, Datuk Sharifah Halimah Tuanku Taha mengesahkan tangkapan tersebut memberitahu hasil daripada maklumat yang diperolehi, bahagian penguatkuasaan JKDM Bintulu dan Miri, telah menahan dua buah kontena yang di Pelabuhan Baram, Miri pada 22 Februari. 

"Hasil pemeriksaan ke atas kedua-dua kontena tersebut, pasukan kita telah menjumpai sejumlah 71,750 karton rokok putih pelbagai jenama, bersamaan dengan 13,036,000 batang rokok dan yang melibatkan duti dan cukai sebanyak RM8.6 juta serta 2,036 kilogram 'Dried Rice Noodle'," katanya. 

"Mereka cuba mengelirukan pihak berkuasa, dengan mengikrarkan rokok-rokok yang diseludup itu sebagai 'Rice Noodle' melalui manifest import. 

"Pengimport di atas nama syarikat yang diragui kewujudannya pula, telah membawa masuk dagangan import berkenaan melalui Pelabuhan Bintulu dan dipindah kapal untuk di bawa ke Miri," tambahnya.-Utusan Borneo

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...