Baiki segera bahagian Lebuhraya Pan Borneo yang rosak, jangan cakap saja - Tiong



  

KUCHING: Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing (gambar) berkata tiada penambahbaikan dibuat ke atas Lebuhraya Pan Borneo meskipun Parti Tindakan Demokratik (DAP) telah melakukan lawatan pemeriksaan kerja membaik pulih bahagian berhampiran Selangau pada Februari lalu.

Menurutnya, DAP gagal melaksana penambahbaikan sebenar bahagian lebuh raya itu.

Tambahnya, beberapa bahagian Lebuhraya Pan Borneo masih berbahaya kepada pengguna jalan raya walaupun banyak aduan dikemukakan.

"Pengguna mengeluh membuat aduan berulang kali mengenai bahagian jalan yang berkaitan rosak. Saya menunggu kumpulan ini (DAP) menyelesaikan masalah ini," katanya menerusi kenyataan akhbar hari ini.

Tiong yang juga Presiden Parti Demokratik Progresif (PDP) berkata beliau telah meminta Menteri Kerja Raya Baru Bian dan timbalannya (Anuar Tahir) menyatakan fakta-fakta sebenar dalam laporan-laporan mereka bukan hanya memberi cerita pendek (anekdot) lisan mengenai keadaan Lebuhraya Pan Borneo.

"Saya sudah menghabiskan berinci-inci kertas mengenai aduan papan tanda yang buruk, lencongan kurang memuaskan, kurangnya lampu amaran dan lampu jalan. 

"Bila penambahbaikan akan dibuat? Bila DAP akan mengambil serius perkara ini?" soalnya.

Tiong berkata beberapa bahagian daripada 5,324 kilometer bermula dari Serudong di Sabah hingga Sematan di Sarawak banyak aduan diterima termasuk kerosakan talian utiliti, pembinaan tidak selamat disebabkan kerja-kerja yang tidak siap dan menjejaskan kehidupan penduduk setempat.

"Tahun Baharu Cina dan Hari Raya sudah berlalu tetapi pihak-pihak bertanggungjawab membaik pulih keadaan ini masih berdiam diri," katanya.

Tiong menambah, ketika beliau dalam perjalanan ke Sibu untuk menghadiri satu majlis pada Ahad, keretanya telah melalui lencongan yang salah kerana isyarat dan papan tanda jalan tidak jelas.

Beliau menegaskan pemeriksaan sepintas lalu berhampiran Sibu, misalnya akan menunjukkan keadaan berbahaya kepada pengguna jalan raya termasuk papan tanda tidak jelas.

Keadaan itu katanya telah menyebabkan pengguna jalan raya memandu di lorong bertentangan manakala kawasan lain terdapatnya kurangnya lampu amaran.

Sehubungan itu, beliau menggesa kontraktor dilantik untuk melaksanakan projek Lebuhraya Pan Borneo ditamatkan kontrak jika mereka terus mengabaikan piawaian keselamatan dan membahayakan nyawa penumpang.

"Masalah-masalah ini telah menggugat keselamatan pengguna jalan raya, jadi jurutera-jurutera dan kontraktor-kontraktor yang tidak bertanggungjawab serta sekumpulan pelakon di DAP mesti memberi jawapan kepada rakyat dan Parlimen," tambahnya.-UB

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...