Usul Bantahan Rasmi Penempatan Semula Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak Yang Dikemukakan ADUN Batu Lintang Diluluskan DUN Sarawak

KUCHING: Satu usul yang telah dikemukakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Lintang, YB See Chee How yang menggesa Kerajaan Sarawak membantah secara rasmi penempatan semula Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak dari Kuching ke Kota Kinabalu telah diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, hari ini.

See Chee How ketika membentangkan usul tersebut menggesa Kerajaan Sarawak menetapkan pendirian berkenaan isu pemindahan tersebut dengan mengambil tindakan segera melindungi keluhuran Perlembagaan Persekutuan dan melindungi hak-hak Perlembagaan Sarawak.

"Keputusan untuk menempatkan semula Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak adalah bercanggah dengan Perkara 121(4) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan...

"Dalam menentukan di mana letaknya Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak, Yang di-Pertuan Agong akan membuat keputusan atas nasihat Perdana Menteri, yang akan berbincang dengan Ketua Menteri Sabah dan Sarawak dan Ketua Hakim Negara," katanya.

Usul tersebut telah disokong oleh ADUN Kota Sentosa, YB Chong Chieng Jen.

Pada 23 April lepas, Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Latifah Mohd Taha menerusi satu 'surat edaran' memaklumkan penempatan semula Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak ke Kota Kinabalu, Sabah tidak akan dilaksanakan pada 1 Mei ini.

Surat sama turut diedarkan kepada Ketua Hakim Negara, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Pendaftar Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak dan Hakim Besar Malaya.

Sebelum ini Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak dilaporkan akan dipindah dari Kuching ke Kota Kinabalu berkuat kuasa 1 Mei ini (esok).

Pada 22 April 2019 Pejabat Ketua Menteri Sarawak telah mengeluarkan kenyataan mengatakan Sarawak membantah tindakan menempatkan semula Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi  Sabah dan Sarawak ke Kota Kinabalu.

Pejabat Ketua Menteri berkata tindakan itu tidak mematuhi peraturan undang-undang dan melihat penempatan semula itu tidak berperlembagaan.

Turut disahkan, tiada rundingan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad) dengan Ketua Menteri Sarawak YB Datuk Patinggi (Dr.) Abang Haji Abdul Rahman Zohari Tun Datuk Abang Haji Openg berhubung perkara itu kerana ia adalah tuntutan mandatori seperti di bawah Perkara 121 (4) Perlembagaan Persekutuan

No comments:

Post a Comment

RM1.2 JUTA ROKOK DAN BIR DIRAMPAS

SIBU: Pelbagai jenis rokok dan bir dipercayai barangan seludup yang dianggarkan bernilai lebih 1.2 juta telah dirampas oleh sepasukan ...